Ευμενίδες

Γιατί “Ευμενίδες”

Echon_1

Οταν κατεδαφίστηκε το κτίριο της Διονυσίου Αρεοπαγίτου 15 έμεινε ο ανατολικός τοίχος του κτιρίου 17 ως μια μεγάλη λευκή επιφάνεια που θα έβλεπαν οι επισκέπτες στο δεξί τους χέρι καθώς θα έμπαιναν στο προαύλιο του μουσείου. Είχα σκεφτεί τότε οτι αν μπορούσα θα κάλυπτα όλη την επιφάνεια με εκτενή αποσπάσματα από τις Ευμενίδες του Αισχύλου.

Οι Ευμενίδες παίχτηκαν για πρώτη φορά το 458 π.χ. στο Θέατρο του Διονύσου, δηλαδή σε απόσταση λίγων μέτρων από τη σημερινή Διονυσίου Αρεοπαγίτου. Είναι ένας ύμνος για το πολίτευμα της Αθήνας, και ιδιαίτερα για το θεσμό της δικαιοσύνης. Μια δικαιοσύνη που αποδίδεται από δικαστήριο πολιτών αφού ακούσει και τις δυό πλευρές. Που στηρίζεται στο σέβας, στο φόβο και σε σταθερούς νόμους. Που αποκρούει και την αναρχία και την τυρανία. Που δεν υπηρετεί μονάχα το δίκαιο του κάθε πολίτη, αλλά επειδή υπάρχει θωρακίζει την πόλη ολόκληρη. Νομίζω πως δεν υπάρχει καλύτερο κείμενο να αναρτηθεί σε ένα σύγχρονο τοίχο, απέναντι από το χώρο όπου ακούστηκαν για πρώτη φορά αυτά τα λόγια. [Αποσπάσματα 1, 2]

Δεν φαντάστηκα τότε τα γεγονότα που θα ακολουθούσαν, όταν κάποιοι άρχισαν να επιδιώκουν την κατεδάφιση των διατηρητέων για να αναδειχτεί το νέο μουσείο. Από τη μιά η άποψη της καθαρότητας: τίποτε δεν πρέπει να παρεμβαίνει ανάμεσα στον επισκέπτη του 21ου αιώνα και στο αρχαίο μνημείο. Από την άλλη η άποψη της συνέχειας: ο πολιτισμός κτίζεται ψηφίδα με ψηφίδα, και είναι πιο πλούσια η κοινωνία που διατηρεί, επιλεκτικά μεν αλλά με αγάπη, τα κληροδοτήματα ης κάθε γενιάς που προηγήθηκε.

Με αυτά, το κείμενο του Αισχύλου απέκτησε μια νέα σημασία για ετούτο το χώρο.

()

Εναλλακτικά θα μπορούσαν να προβάλλονται στον ορφανό τοίχο διαφάνειες από το πρωτότυπο κείμενο κατά τη διάρκεια της νύχτας. Clean graffiti. (Νομικός εφιάλτης για το Υπουργείο Πολιτισμού! =)

GnuBookImages

Text source: Internet Archive
Φωτογραφία απο την παράσταση της ομάδας ΗΧΩΝ Ν ΗΧΩΝ, Καλλιτεχνικό Εργαστήρι Ελευσίνας

Σχετικά λινκ:

Διονυσίου Αρεοπαγίτου 17 – Απειλείται με κατεδάφιση (Α monument in danger)

Architectural Cannibalism in Athens by Nikos Salingaros

Επιστολή του François Loyer σχετικά με τη μεταφορά του κτηρίου (in FR, GR and EN)

Τι θέλετε να βλέπετε από το νέο Μουσείο της Ακρόπολης; (in GR and EN)

The-Parthenon-viewed-from-002

Comments are closed.

%d bloggers like this: